top of page

REGLEMENT
BURNEY’S KIDS CUP

Kalender

Race dag 1: zondag 23 maart 2025 

Race dag 2: zondag 27 april 2025 

Race dag 3: zondag 18 mei 2025 

Race dag 4: zondag 08 juni 2025 

 

Optionele trainingen zijn niet georganiseerd/gepland tijdens dit kampioenschap, wel kunnen alle deelnemers losse sessies komen rijden in Burney’s ter voorbereiding op de volgende ronde of deelnemen aan de lessen van www.antwerpkartacademy.be

 

Timing

Elke race dag volgt dezelfde timing, tenzij anders vermeld. 

8:45 – 09:00 Aankomst, omkleden, inschrijving + kartloting 

9:00 – 9:20 Briefing 

09:30 – 09:40 Q1 (10min) 

10:00 – 10:10 Race1 (10min) 

10:30 – 10:40 Race2 (10min) 

11:00 Podium 

Race format

De race dag bestaat uit een kwalificatiesessie van 10 minuten en twee races van 10 minuten. Voor elke sessie (kwalificatie en races) wordt er van kart gewisseld, deze wordt bepaald via een loting aan het begin van elke sessie. 

De snelste rondetijd tijdens de kwalificatie bepaalt de startpositie voor race 1, de snelste rondetijd in race 1 bepaalt de startpositie voor race 2. 

Voor elke race worden er punten uitgereikt voor de behaalde positie alsook punten voor de snelste rondetijd van de race. Deze punten tellen mee voor de bepaling van de winnaars van de race dag, alsook bij de totale telling voor het kampioenschap. 

 

Inschrijfvoorwaarden

Voor deelname aan de races is er geen licentie vereist, wel is er enige kartervaring of ervaring/kennis van het kartcircuit te Burney’s vereist. 

Deelnemers bij de kids moeten een minimale rondetijd kunnen halen van 51.000 of lager en de juniors 43.000 of lager. 

Bovenop bovenstaande ervaring, zijn er restricties op leeftijd en lengte. 

Deelnemen aan de race kan vanaf 7 jaar (de deelnemer moet 7 jaar zijn bij de start van de desbetreffende race) en de deelnemer moet minstens 1m40 meten om deel te nemen bij de juniors in de adult karts en 1m30 bij de kids in de kids karts. 

 

Uitrusting

De rijder is verplicht te rijden met een integraalhelm met dicht vizier en gesloten sluiting, handschoenen en gesloten schoenen (zonder hak), alsook het dragen van een nekbeschermer is verplicht. Ook het omdoen en sluiten van de gordels van de kart is verplicht. 

Het wordt aanbevolen om te rijden met een rib protector. Zonder deze producten rijden is op eigen risico en de organisatie is niet aansprakelijk voor eventueel letsel. 

Het is verboden een sjaal of andere loshangende kledij te dragen. Lange haren dienen in kartoverall of helm weggestopt te worden. 

 

Voor de race

Op de algemene lijst kan je zien wie wanneer moet rijden, deze zal uithangen en zichtbaar zijn aan de pits tijdens dit evenement. 

Kartloting gebeurt ter plekke voor aanvang van je sessie in willekeurige volgorde. 

De piloot wordt geacht zelf op de hoogte te zijn wanneer hij/zij moet rijden en wordt verwacht tijdig in de kart te zitten. Indien de piloot niet tijdig in de kart zit (of te laat plaatsneemt in de kart) zal dit resulteren in een laatste plaats voor die sessie of zal hij/zij niet meer kunnen rijden die sessie. 

Het kan gebeuren dat de organisatie voor of achter op schema zal liggen, daarom de nadruk om tijdig aanwezig te zijn en zelf als piloot de tijdschema’s in het oog te houden. De organisatie wacht niet op de ontbrekende piloot. 

 

Kwalificatie

Voorafgaand aan de race wordt een kwalificatiesessie gereden. Dit houdt in dat iedere piloot 10 minuten rijtijd heeft om zijn/haar snelste rondetijd neer te zetten. Deze tijd bepaalt je startpositie in race 1. 

Alle rijders worden gelijktijdig weggestuurd vanuit de pitstraat. Stilstaan of een andere rijder hinderen is verboden en resulteert in een sanctie. Inhalen tijdens de kwalificatiesessie mag wel. 

Na het passeren van de start/finish vlag eindigt de kwalificatie. 

Indien er een probleem is met het registreren van de timing, wordt de kwalificatie volledig opnieuw verreden. 

In geval van een rode vlag wordt de sessie stilgezet en wordt de tijd stopgezet. Eens het gevaar geweken is zal de sessie hervat worden, wordt er een groene vlag getoond en zal de sessie herstarten. De resterende tijd zal heropgestart worden. 

Bij een gele vlag zal de sessie gewoon blijven doorlopen. Indien de piloot die de gele vlag heeft veroorzaakt zorgt voor hinder van andere rijders, moet deze piloot zich verplaatsen tot de pitstraat. De piloot zal in dat geval dus geen recht hebben om de kwalificatie verder uit te rijden. 

Na de kwalificatie rij je rustig door tot in de pitstraat. De marshall zal aangeven in welke rij je mag aansluiten. 

 

Start van de race

De marshall stuurt de rijders één voor één door vanuit de pitstraat. Iedere piloot heeft dan 1 opwarmronde voor de start van de race. Tijdens elke race dag zal bepaald worden of de race start met een stilstaande of rollende start. 

Stilstaande start: Na het rijden van de opwarmronde volgt de opstelling van de startgrid en zal de start van race gegeven worden met de groene of Belgische vlag. 

 

Tijdens de race

De rijder dient ten alle tijden beide handen aan het stuur te houden, tenzij je een probleem hebt. 

Indien je ergens vastzit met je kart, wacht je tot een marshall je komt helpen. Stap NOOIT uit, tenzij een marshall dit aangeeft! De piloot kan proberen om zelf op een veilige manier achteruit te rijden door de ‘reverse knop’ te bedienen, dit enkel indien de baan vrij is en op aangeven van een marshall. 

Wanneer de piloot terug de ideale lijn wil oprijden, kijkt hij/zij rondom hem/haar of er geen andere piloten aankomen. Aankomende piloten op de ideale lijn hebben voorrang en deze hinderen wordt meteen bestraft, wat resulteert in een sanctie. 

Onnodig stilstaan of een andere rijder opwachten resulteert in een sanctie. Een wraakactie resulteert in een sanctie. 

 

Finish van de race

Het zwaaien van de finishvlag geeft het einde van de race aan. Posities die daarna nog wijzigen, gelden niet meer voor de eindstand. 

Alle piloten worden verzocht traag & veilig in de pitstraat te rijden. 

Na de race

Na de race kan je de uitslagen/penalty’s en standings bekijken die worden aangevuld. 

Rijders mogen in de heat na zijn of haar gereden heat naar de argumentatie van beslissingen van de wedstrijdleiding vragen, alleen indien dit op een respectvolle manier gebeurt. Over het eindoordeel van de wedstrijdleiding is geen discussie mogelijk. Een minderjarige mag hierbij één begeleider meenemen. De begeleider mag er als steun bij zijn en kan dus geen vragen stellen of mee discussiëren. 

 

Inhalen

Een inhalende rijder zijn positie dient gerespecteerd te worden indien de inhalende rijder minimaal 50% langszij de binnenkant van de rijder voor hem zit, bij het ingaan van de bocht. 

Indien rijder A niet minimaal 50% langszij de binnenkant van rijder B zit bij het ingaan van de bocht en rijder B significant aantikt en voor significant tijdverlies zorgt, zonder dat rijder B een positie verliest, volgt een eerste warning voor rijder A. 

Indien rijder A op rijder B herhaaldelijk aantikt, volgt een sanctie voor rijder A (+5 seconden tijd). Indien rijder A na de sanctie doorgaat met het aantikken, volgt per incident een extra sanctie (telkens +5 seconden). 

Indien rijder A voor het ingaan van de bocht Rijder B aantikt en daardoor in kan halen, volgt een warning voor rijder A. Rijder A dient dan binnen dezelfde ronde rijder B zijn plaats terug te geven. Gebeurd dit niet, resulteert dit in een sanctie voor rijder A (+5 seconde tijd). 

Indien rijder A niet minimaal 50% langszij de binnenkant van rijder B zit, bij het ingaan van de bocht, en met significant aantikken toch er voorbijgaat, volgt er een warning vlag voor rijder A. Rijder A moet onmiddellijk zijn plaats terug afstaan aan rijder B, indien dit niet gebeurt volgt er een sanctie voor rijder A. 

Indien rijder A een inhaalactie doet op rijder B, maar daarbij rijder B zijn positie niet meer respecteert, volgt een warning vlag voor rijder A met een daarbij horende sanctie. 

Indien rijder A zijn voorbumper hard in de zijkant van rijder B komt bij het ingaan van de bocht, volgt een sanctie (+10 seconden tijd). 

Bij het zelf teruggeven van de plaats na een foute inhaalactie en voordat warning vlag gegeven wordt zal de warning vlag wel genoteerd worden. 

Elke te grove overtreding waarbij kart, rijder, circuit, wedstrijdleider of reglement niet gerespecteerd wordt resulteert in minimaal een diskwalificatie voor de heat. 

Een inhalende rijder zijn positie dient gerespecteerd te worden indien de inhalende rijder minimaal 50% langszij de buitenkant van de ingehaalde rijder zit. Wordt in dit geval de ingehaalde rijder tegen de boarding geduwd of uitgenepen, zal de inhalende rijder een sanctie hiervoor ontvangen (+5 seconden tijd). 

Contact tussen karts dient altijd gepoogd vermeden te worden. Indien intentioneel contact gezocht wordt (behalve opduwen op het begin van een recht stuk), volgt een sanctie. 

Bij een tweede warning in dezelfde sessie wordt volgt er een sanctie van +5 seconden tijd. 

 

Verdedigen

Het meer dan één keer van lijn veranderen op een recht stuk resulteert in een sanctie (+5 seconden tijd). 

Het van lijn veranderen bij het aanremmen van een bocht resulteert in een sanctie (+5 seconden tijd). 

De verdedigende rijder dient een inhalende rijder zijn positie te respecteren indien de inhalende rijder minimaal 50% langszij aan de binnenkant van de bocht komt of 75% langszij aan de buitenkant van de bocht. Doet de rijder dit niet, volgt een sanctie (+5 seconden tijd). 

 

Kartwissels

Tijdens de sessies wordt er geen kartwissel uitgevoerd, tenzij de kart defect is. Wanneer de wedstrijdleiding en of de techniekers een defect aan de kart zien, wordt deze vervangen door de eerstvolgende reservekart. De defecte kart wordt na de race door de Marshall naar de techniekruimte gebracht en zal daar hersteld worden. 

 

Vlaggen en penalties

Finish vlag: Einde van de kwalificatie of race en tevens eindstand van het resultaat. Verminder snelheid en rijdt terug naar de pits.

Groene vlag: Start van de kwalificatie of race/De baan is weer ‘vrij’ om te racen of te kwalificeren na een rode of gele vlag-situatie.

Gele vlag: Er is gevaar op de baan. Ga significant van je gas af om veilig te kunnen anticiperen op de gevaarlijke situatie die je tegemoet kan komen. Niet genoeg van het gas af gaan zal streng bestraft worden en zal leiden tot minimaal een warning, afhankelijk van de ernst. Het einde van de gele vlag- situatie wordt aangetoond met een groene vlag. Inhalen onder geel resulteert in minimaal een sanctie van +5 seconden tijd.

Blauwe vlag: Ga binnen twee bochten op een veilige manier aan de kant voor een of meerdere rijders die je inhalen.

Rode vlag: Iedereen moet stoppen met racen en de aanwijzingen volgen van de marshalls. 

Warning vlag: U heeft als piloot een overtreding gemaakt, geef binnen dezelfde ronde de positie terug op de rijder die je zojuist hebt ingehaald. Als de rijder meer dan een ronde later de positie teruggeeft, volgt een sanctie. 

 

Puntentelling

Voor elke race worden volgende punten uitgereikt: 

P1 = 20 

P2 = 18 

P3 = 16

P4 = 15 

P5 = 14 

P6 = 13 

P7 = 12 

P8 = 11

P9 = 10 

P10 = 9 

P11 = 8 

P12 = 7

P13 = 6

P14 = 5 

En 1 extra punt voor de piloot met de snelste rondetijd van elke race. 

Aan het einde van de manche zullen de totale punten bekend gemaakt worden, de piloot met de meeste punten die dag is de dagwinnaar.

Indien rijders een gelijk aantal punten hebben, wordt er gekeken naar het beste resultaat van de laatste sessie van de rijders. Indien het dan nog gelijk is, telt de snelste rondetijd van de laatste sessie.

De rijder met de meeste punten aan het eind van het seizoen wint het totaalklassement. Indien rijders een gelijk aantal punten hebben, wordt er gekeken naar het aantal gewonnen races. Indien het dan nog gelijk is, wordt er gekeken naar het aantal pole posities.

Indien er een defect aan een kart ontstaat tijdens een race waardoor een rijder de race niet kan afmaken krijgt de rijder de punten voor de laatste plaats. 

Indien een rijder om wat voor reden dan ook zelf besluit om te stoppen krijgt de rijder geen punten, maar een DNF (Did Not Finish). 

 

Erkenning

Per race dag worden de top 3 piloten op het podium gehuldigd. 

Op het einde van het seizoen worden de top 3 rijders gehuldigd op het podium en ontvangen ze de toegewezen prijzen. 

 

Overige regels

Alle producten en materialen van de kartbaan en de organisatie dienen gerespecteerd te worden. Het gebruik van communicatiesystemen is verboden. 

Onnodig tegen het verkeer in rijden resulteert in uitsluiting van deelname. 

Parc Fermé/pits is alleen toegankelijk voor rijders. Indien er een begeleider bij een rijder blijft hangen in de pitstraat krijgt de rijder minimaal een warning. 

Betreding van de baan is verboden. 

Het aansporen van onsportief gedrag kan leiden tot uitsluiting van race dagen. 

Verbaal geweld van entourage kan leiden tot minimaal uitsluiting van het evenement. 

Fysiek geweld van entourage zal leiden tot minimaal uitsluiting van het evenement of het gehele kampioenschap. 

Manipulatie van de kart/batterij is verboden en resulteert in minimaal een warning. 

Probeer zoveel mogelijk grote tassen in de auto te laten om de doorgang in de kartbaan vrij te houden. 

Het is vanuit de kartbaan verboden om eigen consumpties te nuttigen op de kartbaan. 

Het overbodig vragen om een penalty voor een andere rijder tijdens de race resulteert in een warning. 

 

 

Geweld

Fysiek en verbaal geweld in directe omgeving van het kartcircuit is verboden en kan resulteren in uitsluiting van het evenement zonder restitutie van inschrijfgelden. 

Een middelvinger resulteert in een diskwalificatie voor desbetreffende, afgelopen of komende sessie. Herhalende middelvingers resulteert in minimaal een diskwalificatie voor de race dag. 

 

Gradaties verbaal geweld en penalties

Het belachelijk maken van een ander persoon resulteert minimaal in een sanctie van +20 seconden tijd voor desbetreffende, afgelopen of komende sessie. 

Het intimideren van een ander persoon resulteert minimaal in een sanctie van +20 seconden tijd voor desbetreffende, afgelopen of komende heat. Voorbeeld: ‘Volgende race ram ik je van de baan.’ 

Het uitschelden van een ander persoon resulteert minimaal in een diskwalificatie voor desbetreffende, afgelopen of komende heat. 

Het uitschelden van een ander persoon met ziektes resulteert in een diskwalificatie voor minimaal een racedag. 

Het onwenselijk aanraken of intimideren van een ander persoon resulteert in minimaal een sanctie van +20 seconden tijd voor desbetreffende, afgelopen of komende heat.  

Elke vorm van fysiek geweld resulteert in minimaal een diskwalificatie voor de race dag.  

Het fysieke of verbale geweld dient aangekaart en bevestigd te worden door de getroffen persoon, wedstrijdleider of organisatie om een straf toe te passen. 

bottom of page